Jak przygotować się do warsztatu procesu sprzedaży opartego o HubSpot Sales Starter?

W naszym artykule znajdziesz szczegóły tego, jak przygotować się do warsztatów procesu sprzedaży w HubSpot - wersja SALES HUB STARTER

Praca nad procesem sprzedaży w HubSpot składa się z 2 etapów:

  1. CONTACTS/COMPANIES - praca nad nowymi kontaktami pojawiającymi się z kampanii marketingowych i własnych działań zespołu sprzedaży. Na tym etapie nie wiesz jeszcze czy dany kontakt ma potencjał na pojawienie się szansy na sprzedaż i założenie transakcji (DEALS)
  2. DEALS - praca nad potencjalnymi szansami sprzedaży, wynikającymi z przeprowadzenia przez sprzedaż rozmowy z potencjalnym klientem, potwierdzającej szansę na zamknięcie z nim transakcji. Rozpoczynasz pracę na tym etapie, ponieważ udało Ci się pozytywnie kwalifikować kontakt. 

Praca nad CONTACTS - COMPANIES - nowe dane kontaktowe 

 

Twój proces sprzedaży może wyglądać w różny sposób. Dużo firm, które rozpoczynają pracę na HubSpot (nie korzystają z CRM), pracuje od razu na transakcjach (DEALS). Pojawienie się HubSpot wprowadza pracę na kontaktach (CONTACTS)  i firmach (COMPANIES). Są to dwie osobne funkcje HubSpot, które razem z DEALS, dają możliwość śledzenia całej interakcji z klientem. 

Na naszych warsztatach pomożemy Ci zaprojektować proces, który pozwoli Ci na lepszą kontrolę przebiegu prowadzonych rozmów handlowych. 

Zanim założysz transakcję, musisz porozmawiać z potencjalnym klientem i ocenić jego potencjał pod kątem sprzedażowym. Aby dobrze śledzić ten proces, pracujesz w funkcji CONTACTS i COMPANIES HubSpota. 

 

Aby przygotować się do warsztatu pracy na CONTACTS i COMAPNIES, przygotuj wraz z Twoim zespołem odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Wokół czego koncentruje się proces pracy sprzedawcy - pracy na konkretnych firmach czy bardziej na konkretnych osobach? Czy może pracujecie od razu na transakcjach?
  2. Jak dziś jest rejestrowany status kontaktu z daną osobą? Skąd wiemy, na jakim etapie rozmów się znajdujemy?
  3. Z jakiego źródła pojawiają się potencjalne kontakty w zespole sprzedaży – zbierane przez sprzedaż, przekazywane ze strony internetowej, kupione bazy kontaktów itp?

  4. Jakie dane muszą być dodane do danych klienta oraz firmy w momencie rejestracji klienta i firmy CRM? (poza imię, nazwisko, telefon, mail)

  5. Czy przed przypisaniem sprzedawcy do danego klienta (potencjalnego kontaktu) , marketing lub inna funkcja musi wykonać ocenę tego kontaktu? Uzupełnić dane, zrobić wstępną kwalifikację?

  6. Czy w momencie wypełnienia przez klienta formularza kontaktowego, klient ma otrzymać jakąś informację? Np. katalog, opis firmy etc? 

  7. Ile prób kontaktu ma wykonać sprzedawca w momencie przypisania kontaktu? Ile ponownych telefonów, maili, w jakich okresach powinien je wykonywać? Po jakim czasie i na bazie jakich kryteriów ma porzucić kontaktowanie się z klientem. 

  8. Jakie kryteria musi spełnić kontakt, aby sprzedawca określił szansę na sprzedaż i założył transakcję? Budżet, Osoba Decyzyjna, Czas, Potrzeba zgodna z ofertą firmy? Jakie inne kryteria powinny być wzięte pod uwagę?

Poniżej znajdziesz przykładowy proces kontaktowania się z potencjalnym klientem. Zastanów się, jak bardzo jest on podobny do dziś wykonywanych czynności sprzedażowych. Jakie elementy w nim są unikalne dla Twojej firmy?

ETAP KONTAKTU

DEFINICJA ETAPU = KRYTERIA, KTÓRE MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE NA TYM ETAPIE

UWAGI

NOWY KONTAKT

  1. Nowy kontakt zarejestrowany w CRM
  2. Uzupełnione dane klienta i firmy
  3. Przypisanie kontaktu do określonego sprzedawcy

 Jakie specyficzne dane o kontakcie chcemy zarejestrować na jego karcie?

Jakie specyficzne dane chcemy zarejestrować o firmie danego kontaktu?

Co decyduje o przypisaniu konkretnego sprzedawcy do kontaktu?

PODJĘTA PRÓBA KONTAKTU

  1. Wykonany mail, telefon do kontaktu
  2. Wykonane 3 follow up w momencie braku kontaktu
  3. Negatywna kwalifikacja w momencie braku nawiązania kontaktu

Do określenia proces follow up, jak długo i ile prób podejmujemy do momentu negatywnej kwalifikacji kontaktu?

SKONTAKTOWANIE SIĘ Z KLIENTEM

  1. Dodzwoniliśmy się do klienta, klienta odpisał na maila
  2. Przeprowadzamy kwalifikację klienta pod kątem możliwości transakcji - np BANT

Określenie co mu spełnić klient, aby przejść do etapu założenia transakcji DEALS

POTENCJALNA TRANSAKCJA

  1. Potwierdzenie potencjału klienta
  2. Założenie transakcji w systemie – PRZEJŚCIE DO PROCESU TRANSAKCJI

 

NEGATYWNA KWALIFIKACJA

  1. Klient negatywnie kwalifikowany – nie możemy założyć transakcji
  2. Kończymy pracę nad kontaktem

 

PONOWNY KONTAKT ZA KILKA MIESIĘCY

  1. Klient poprosił o kontakt w innym terminie – przeniesienie projektu o kilka   miesięcy, nie ma teraz budżetu, potrzebuje czegoś prostszego etc. 

 

Tabela 1 - Przykład przebiegu procesu kontaktu z klientem

Jak przygotować się do stworzenia procesu przebiegu potencjalnej transakcji (DEALS)

 

W momencie, w którym rozmowa z potencjalnym klientem wskazuje na możliwość zrealizowania transakcji, przechodzimy do etapu pracy na transakcjach (DEALS). 

Kluczowym elementem procesu, jest określenie, kiedy w systemie CRM może się pojawić potencjalna transakcja i co musi się zadziać na wcześniejszych etapach procesu sprzedaży. Rekomendujemy, aby transakcja mogła być założona nie tylko po spełnieniu kryteriów kwalifikacji, ale przede wszystkim po osobistym kontakcie i rozmowie sprzedawcy z potencjalnym klientem. 

Proces sprzedaży powinien być jasny dla całego zespołu sprzedażowego. Patrząc na lejek sprzedaży, powinniśmy dostać czytelną odpowiedź, na jakim etapie jest transakcja. 

Dla przykładu, jeżeli transakcja jest na etapie wysłana oferta to:

  • została wysłana oferta do klienta
  • sprzedawca potwierdził jej otrzymanie przez klienta
  • sprzedawca prowadzi rozmowy o przejściu do kroku jej finalnej negocjacji

Nikt nie powinien mieć wątpliwości co oznacza etap "wysłana oferta".

Aby przygotować się do warsztatu pracy nad potencjalnymi transakcjami, odpowiedz sobie na poniższe pytania:


  1. Kiedy można założyć transakcję szansę sprzedaży w systemie? Założenie transakcji, czyli podanie kwoty, terminu zamknięcia uruchamia raportowanie prognozy sprzedaży i monitoringu dochodów. Nie chcemy zakładać transakcji za późno ani za wcześnie, bo wpłynie to na raportowanie. Nie chcemy też zakładać transakcji z klientami, którzy nie przeszli kwalifikacji. 
  2. Przez jakie etapy przechodzi transakcja od momentu decyzji o jej założeniu? Szansa na sprzedaż, analiza potrzeb, przygotowanie oferty etc. Etapy powinny jasno komunikować, co się dzieje z daną transakcją na konkretnym etapie np. wysłana oferta oznacza, że oferta została wysłana i potwierdzona z klientem.
  3. Jakie specyficzne informacje powinien zebrać sprzedawca podczas rozmów z klientem, które powinny zostać zapisane w CRM?
  4. Jakie dokumentu powinny być dołączane do potencjalnej transakcji?
  5. Jakie inne osoby z organizacji uczestniczą w procesie sprzedaży, do których powinniśmy przydzielać zadania – np. prawnik, project manager, dyrektor finansowy? Na jakich etapach procesu sprzedaży należy je przydzielić?
  6. W przypadku przegrania transakcji – jakie chcemy zbierać informacje o przyczynach przegranej? Np. brak budżetu, wybór innego dostawcy itp.

Poniżej znajdziesz przykładowy proces przejścia transakcji przez lejek sprzedaży. Zastanów się, jak bardzo jest on podobny do dziś wykonywanych czynności sprzedażowych. Jakie elementy w nim są unikalne dla Twojej firmy? Ile etapów potrzebujesz? Co musi być wykonane przez pracowników na poszczególnych etapach? Jakie dane muszą być zbierane? Jakie dokumenty dołączane do transakcji?

 

PRZYKŁADOWY PROCES SPRZEDAŻY

ZIDENTYFIKOWANA I POTWIERDZONA Z KLIENTEM SZANSA NA SPRZEDAŻ

SZANSA NA SPRZEDAŻ

NAZWA ETAPU

PROCESU SPRZEDAŻY

DEFINICJA ETAPU = KRYTERIA, KTÓRE MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE NA TYM ETAPIE

ZADANIA – jakie chcemy przydzielić

0%

PRZEGRANA

Co należy wykonać na tym etapie:

Określenie przyczyn przegranej.

  1. Nieakceptowalne warunki finansowe
  2. Wybór innego dostawcy
  3. Przeniesienie projektu w czasie

 

 

100%

 

 

 

WYGRANA

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Podpisana Umowa
  2. Projekt przekazany do realizacji

Do zespołu realizacji – rozpisanie projektu 

70%

OBIEKCJE / NEGOCJACJE

Prowadzenie negocjacji z klientem

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Przeprowadzone spotkanie negocjacyjne
  2. Ustalona końcowa cena i plan działania
  3. Opracowanie umowy
  4. Umowa wysłana do klienta
  5. Umowa podpisana

Opracowanie umowy, akceptacja przez dział prawny

Akceptacja warunków finansowych przez szefa sprzedaży

50%

WYSŁANA OFERTA

Wysłana do klienta

oferta

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Uzyskanie od klienta potwierdzenia otrzymania oferty
  2. Uzyskanie potwierdzenie wstępne zaakceptowania oferty i przejścia do fazy negocjacji, z osobami decyzyjnymi

Potwierdzenie odbioru oferty przez klienta

40%

PRZYGOTOWANIE

OFERTY

Opracowanie oferty

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Potwierdzony komitet decyzyjny klienta
  2. Potwierdzona obecność firmy na krótkiej liście rozwiązań
  3. Stworzony i potwierdzony budżet projektu – akceptacja działu finansowego
  4. Stworzony plan realizacji
  5. Potwierdzone możliwości negocjacyjne i budżety w jakich się może poruszać sprzedawca
  6. Opracowana oferta
  7. Wysłana oferta do klienta

Opracowanie budżetu projektu przez dział realizacji

30%

 

 

PREZENTACJA ROZWIĄZANIA

Prezentacja propozycji rozwiązania klientowi

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Przygotowanie prezentacji rozwiązania
  2. Przeprowadzenie prezentacji rozwiązania video/osobiste
  3. Potwierdzenie przygotowania końcowej oferty z osobą decyzyjną

 

25%

ANALIZA POTRZEB / NON BIDING OFFER

Dokładne rozpoznanie potrzeb klienta i zaprojektowanie potencjalnego wstępnego rozwiązania.

Co należy wykonać na tym etapie:

  1. Identyfikacja komitetu decyzyjnego, określenie głównej osoby decyzyjnej
  2. Rozpoczęcie, realizacja spotkań pozwalających poznać potrzeby, możliwości – kwalifikacja BANT
  3. Poznanie głównych „bóli” klienta”
  4. Wysłanie non -biding offer – niewiążącej oferty wstępnej
  5. Ustalona prezentacja rozwiązania z klientem - z osobami decyzyjnymi
 

10%

POTENCJALNA TRANSAKCJA

Zidentyfikowana potencjalna szansa na sprzedaż, którą chcemy uwzględnić w forecast i raportowaniu wyników

Wejście – kiedy można założyć DEAL

  1. Sprzedawca osobiście rozmawiał z klientem i zidentyfikował możliwości sprzedaży

Wyjście – kiedy można przejść do kroku analiza potrzeb

  1. Uzupełnione podstawowe informacje w charakterze transakcji – potencjalny produkt, potrzeba biznesowa